Rollen som Customer Master Data Specialist
Nu söker vi efter dig som vill arbeta som Customer Master Data Specialist på St1. I den här rollen ansvarar du för att skapa, hantera, underhålla och optimera masterdata. Du säkerställer att kunddata som stödjer försäljning, marknadsföring, kundservice och rapportering är korrekt, konsekvent och uppdaterad.
Du spelar en nyckelroll genom att förbättra datakvalitet, styrning och integration, vilket möjliggör sömlös affärsverksamhet och datadrivet beslutsfattande. Dessutom får du en aktiv nyckelroll i St1s nordiska datateam. Bolaget utvecklas kontinuerligt vilket skapar nya spännande förutsättningar och utmaningar.
St1 är ett energiföretag som satsar på grön omställning. Här satsas på framtiden med elektrifiering och hållbara produkter genom att man investerar i vindkraft, solenergi, bergvärme, bioraffinaderier, biogasanläggningar mm. Som medarbetare är du delaktig i företagets utveckling, här jobbar man nära varandra i en informell organisation med korta beslutsvägar. Du blir en del av ett modernt och framgångsrikt energibolag med möjlighet att utvecklas i din roll och inom företaget.
Dina primära arbetsuppgifter är:
- Ansvara för utveckling och underhåll av strukturen för kundmasterdata genom hela kundens livscykel.
- Samarbeta med interna funktioner för att verifiera kundinformation.
- Implementera och underhålla datakvalitetsstandarder, valideringsregler och processer.
- Utföra granskningar och datarensningar för att säkerställa korrekt data.
- Övervaka dataintegritet, skydda kunddata och övervaka åtkomsträttigheter.
- Samarbeta med interna funktioner så att data stöder affärsstrategin.
- Vara den primära kontaktpunkten för frågor som rör kundmasterdata.
- Identifiera möjligheter till automatisering och processförbättring.
- Dokumentera och uppdatera procedurer, arbetsflöden och policyer.
- Säkerställa dataskyddsbestämmelser (t.ex. GDPR, ROPA) och interna datastyrningspolicyer.
- Generera rapporter och ge insikter från masterdata för att stödja affärsbeslut.
- Stödja datadrivna initiativ som kundsegmentering, kontohantering etc.
- Analysera trender i datakvalitetsproblem.
För att lyckas i den här rollen behöver du ha erfarenhet av:
- CRM-system, ERP-plattformar, datahanteringsverktyg (t.ex. SAP, Oracle, Dynamics Salesforce) och Excel för att hantera kunddata.
- Principer för datakvalitet, styrningsramverk och best practice för att säkerställa noggrannhet och integritet hos masterdata.
- Upprätthålla kundregister och utföra datakvalitetskontroller.
- Identifiera, felsöka och lösa datarelaterade problem och avvikelser.
- Processoptimering inklusive utveckling av arbetsflöden och identifiering av möjligheter till automatisering.
- Analysera datatrender och generera insikter för att stödja affärsstrategier.
Kvalifikationer
- Akademisk examen i informationshantering, företagsekonomi, datavetenskap eller motsvarande område/erfarenhet.
- Erfarenhet av CRM-, ERP- eller MDM-system (Master Data Management) som Salesforce, Dynamics, SAP, Oracle eller liknande.
- Gedigen erfarenhet av att hantera masterdata, datastyrning eller motsvarande.
Personliga egenskaper:
- Du är självgående, driven, flexibel och gillar en dynamisk miljö med snabba förändringar.
- Du kan kommunicera med personer i olika länder och kompetenser såsom tex utvecklare, management, kundservice och olika architects.
- Du behöver inte kunna allt, men det är viktigt att du vågar fråga och ifrågasätta.
- Du har ordningssinne och är strukturerad.
- Du är en teamplayer som bidrar till hela gruppens leverans, kompetensutveckling och kundens nöjdhet.
- Du är svensk medborgare.
Varför St1?
St1 är en privatägd nordisk energikoncern med HQ i Helsingfors. Visionen är att vara den ledande producenten och försäljaren av CO2-medveten energi. Koncernen arbetar även med forskning och utveckling i syfte att ta fram ekonomiskt bärkraftiga energilösningar som minskar miljöpåverkan. St1 levererar bränslen, oljeraffinering och förnybara energilösningar som sofistikerade avfallsbaserade biobränslen och industriell vindkraft.
En dag i framtiden säljer St1 ingen fossil bensin eller diesel alls. Så låter visionen som får teamet att kliva ur sängen varje morgon.
Omsättning 2023 var 43 Mdr SEK med ett resultat på 1,7 Mdr SEK. Man är totalt ca 1200 anställda i koncernen, i Sverige ca 200 anställda + franchisetagare. VD är Hilde Wahl. Kultur & värderingar bygger på värdeorden Transparens, Rättvisa, Hållbarhet och Lika rättigheter. Produkter är Biogas, Bensin, Diesel, HVO100, E85, etanol, flygbränsle, fordonsgas mm.
På St1 har man bestämt sig för att vara en drivande kraft på resan mot en helt fossilfri värld. Hos hela bolaget pågår massor av arbete för att lösa den utmaningen. Man är obotligt nyfiken och angriper utmaningen från alla håll, från hur bränslet ska utvecklas till att inte påverka klimatet, till hur morgondagens smarta energistationer ska se ut.
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar St1 med Quadruped Rekrytering. Hör av dig med frågor eller skicka din ansökan till carina.ronnby@quadruped.se alt 0761017770. Urval och intervjuer sker löpande.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss!